Followers

Sunday, January 17, 2010

Galata Tower (Jaulah Part 12)

Kami memutuskan untuk mengalas perut terlebih dahulu sebelum memulakan perjalanan. Tanpa ragu, kami terus melangkah masuk ke kafe yang terletak di bawah hostel tersebut. Para pekerja di sana sememangnya amat peka dengan setiap pelanggan apabila awal-awal lagi mereka telah memberitahu kami tentang menu-menu non-halal agar kami tidak tersilap menempah makanan. Saya memutuskan untuk menjamah nasi kari ayam sahaja dengan harga TL 10 (RM 23).

Kami memulakan perjalanan pada petang tersebut dengan menyusuri Laut Marmara. Perjalanan kami bermula dari hostel melalui belakang Topkapi Sarayi (Istana Topkapi) sehingga ke Masjid Yeni. Perjalanan tersebut amat meletihkan kerana jaraknya yang agak jauh. Kami mengambil keputusan untuk singgah sebentar di Spice Bazaar yang terletak di belakang masjid tersebut. Di sini saya telah membeli bebrapa keychain untuk dijadikan cenderamata kepada rakan-rakan yang belum berkesmpatan untuk tiba di sana.

Keluar sahaja dari Spice Bazaar, kami mendapati satu kawasan yang menjadi tumpuan kerana terdapat banyak burung merpati di situ. Dengan membayar TL 1 (RM 2.50), kami boleh memberi sepinggan makanan kepada merpati tersebut. Setelah puas bergambar, kami mengambil keputusan untuk melintas Golden Horn melalui Galata Bridge. Kemudian, kami tertarik untuk menaiki Galata Tower dengan bayaran TL 10.

Menara ini pernah dijadikan rumah api pada satu masa dahulu dan pemandangan yang disajikan juga indah kerana dari sini, kita dapat melihat Bosphorus, Golden Horn dan Bandar Istanbul. Setelah puas berpusing-pusing di atas menara itu, kami pun turun ke bawah dan memutuskan untuk kembali ke hostel.

No comments:

Related Posts with Thumbnails