Followers

Saturday, January 29, 2011

MENARIK KE BLOG KORANG?


Apa kriteria yang diperlukan untuk menulis blog? Macam mana kita nak buat blog kita menarik, penuh informasi dan mendapat sambutan hangat? Apakah kita perlu sekelakar raja lawak? Atau mestikah kita secerdik saintis terkemuka? Atau perlukah kita seserius Zizan Raja Lawak guru disiplin sekolah menengah?

Aku rasa, tak perlulah kita nak menjadikan diri kita seperti diorang-diorang tu. Setiap orang ada kelebihan masing-masing, ada kebolehan masing-masing. Tulis sahaja apa yang terlintas di minda, insya-Allah ada saja orang yang akan membacanya. Percayalah. Walaupun entry kita macam karangan time spm dulu-dulu.

Aku ada terbaca beberapa teknik untuk membuatkan entry korang ni menarik. Korang boleh ubah warna tulisan. Sekejap BIRU, tukar PINK, and then HIJAU, lepas tu COKLAT, tukar jadi KUNING, PURPLE pun menarik jugak. Kalau da takde idea nak letak warna apa, ubah je jadi warna BACKGROUND korang. Biar orang susah nak baca. 

Korang boleh jugak tukar tulisan. Mula-mula huruf kecik je. Lepas tu HURUF BESAR je. Lepas tu CaMpUR-CAmpuR. Tak kisah la nak SeLaNg-sElAnG atau BERturUT-TuruT. Nak HURuF BeSAr banyak ataupun huRuf keCik yang banyak. Ikut suka korang la.

Atau mungkin korang nak tukar saiz tulisan. Kecik besar kecik kecik lagi kecik terlampau besar normal besar terlampau kecik dan kemudian terlampau besar. Atau nak buat satu entry terlampau besar atau terlampau kecik pun takpe. Kalau korang rasa menarik buat satu entry tu dengan tulisan yang melampau-lampau keciknya, suka hati korang la labu..

Yang ni cuma idea je. Blog saya ni pun baru nak hidup. Menarik ke? Tak dapat dinilai lagi. Oh ya. Jangan lupa lawat blog saya yang satu lagi

Haa, kan dah praktik teknik kat atas tu. Hihi.

p/s : Sebenarnya entry ni ditulis dekat sini sebab dekat blog yang satu lgi tu tak jadi macam ni.. huh!

No comments:

Related Posts with Thumbnails