Followers

Monday, December 6, 2010

Aku dan artis



Acapkali ketika saya menyelak-nyelak akhbar, mata saya pasti akan terlihat ruangan selebriti. Boleh dikatakan, setiap akhbar pastinya akan menyelitkan gosip-gosip panas berkaitan selebriti. Kadangkala timbul persoalan dalam diri saya, apakah faedahnya semua ini? Apa yang kita perolehi dengan “menjaga tepi kain orang”? Hebat sangatkah personaliti setiap artis tersebut sehingga dipuja-puja setiap orang?

Tidak cukup dengan akhbar, saya layari pula internet. Keadaan di sini jauh lebih teruk dari dada akhbar. Lebih banyak informasi tentang artis; tentang gaya hidup,  cara berpakaian malah tidak ketinggalan juga ada antara mereka yang bercakaran. Sungguh, memang saya tidak dapat nampak satu pun faedah yang betul-betul bermanfaat untuk kita semua.

Saya akui, pada satu masa dahulu, ketika saya masih tercari-cari arah saya juga tidak terlepas dengan penangan artis-artis “tersohor” ini. Saya kerap mendengar lagu, tidak ketinggalan menonton filem-filem box-office, membeli majalah-majalah. Saya juga mempunyai artis yang diminati, yang dibenci dan sebagainya. Namun, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, saya mula dibayangi persoalan. Persoalan yang berbunyi “Apakah faedahnya?”

Mungkin pertambahan usia mematangkan kita. Semua yang kita lalui setiap hari pastinya mencorakkan hidup kita. Saya kini pelik dengan diri saya pada satu masa dahulu yang sangat obses dengan golongan artis ini. Bahkan kini, saya bertambah pelik dengan golongan belia yang saya kira umurnya sekitar umur saya terkinja-kinja untuk mengetahui perkembangan seseorang artis. Ada yang menyimpan gambar-gambar, malahan ada juga yang mengasaskan fan club. Sungguh, saya hairan dengan semua itu.

Saya tidak tahu apakah yang boleh dibanggakan dengan seorang artis. Ada antara mereka yang popular dengan gambar-gambar “panas”, ada yang terlibat dengan 1001 skandal, ada juga yang terjebak dengan najis dadah, ada yang bangga dapat menayangkan bentuk tubuh badan, ada yang menanggalkan tudung untuk mengikut kehendak skrip malahan ada juga yang sudah berani berbogel kononnya hendak mengikut jalan cerita. Tidak dilupakan juga ada antara mereka yang sudah mula berfatwa seperti golongan cerdik pandai agama.  

Para artis dan hiburan yang dipersembahkan hanyalah fitnah akhir zaman yang melalaikan. Ingatlah firman Allah dalam menerangkan antara ciri-ciri orang beriman yang berjaya adalah :

“Dan orang-orang yang menjauhkan diri daripada yang sia-sia”
(Surah al-Mukinun 23 : 3)

 Walaupun saya tahu tulisan saya ini tidak dibaca ramai dan tidak mendapat sambutan saya berharap kepada mereka yang membacanya dapatlah mengingatkan rakan-rakan yang lain tentang bahayanya budaya hedonisme ini. Sekian.

No comments:

Related Posts with Thumbnails