Followers

Sunday, January 10, 2010

English IS Important!


Akhir-akhir ini, saya selalu laman facebook. Terjumpa pula kawan-kawan lama dari sekolah rendah. Terasa rindu pada waktu-waktu dulu ketika mana kita hidup tanpa memikirkan masalah, bermain dengan suka hati dan tidak bermusuh. Memang agak ramai juga rakan-rakan yang saya temui di laman tersebut sama ada ex-classmates dari SK Seri Mega ataupun SK Pasoh 4 termasuklah teman yang paling rapat satu ketika dulu.

Namun saya agak mengalami sedikit depression apabila saya mendapati mereka agak mahir dalam Bahasa Inggeris. They can write and speak english fluently. Tanpa rasa ragu ataupun teragak-agak. Even the Malay guys!. Terasa sungguh kecil diri ini apabila berbual-bual dengan mereka. Mungkin inilah kekurangan pelajar agama apabila kebanyakan mereka memandang enteng kepentingan bahasa ini. Padahal, pada waktu kini, english is a must!

Jadi saya ingin menyeru rakan-rakan saya yang belajar dalam aliran agama agar sama-sama mendalami bahasa Inggeris juga. Saya mula mengetahui peri pentingnya bahasa Inggeris setelah saya mengajar pada waktu cuti tahun lepas. Walaupun tiada madah english di Shoubra, marilah kita sama-sama mendalaminya sebagai satu bonus untuk kita. Malah, saya rasa, ini jugalah satu sebab yang menyebabkan graduan agama tampak mundur dan ketinggalan.

Sekian..

No comments:

Related Posts with Thumbnails