Followers

Wednesday, November 4, 2009

PERJALANAN BERMULA

Ramai yang pernah bertanya tentang lawatan saya ke negara-negara sekitar Mesir pada awal tahun ini. Mungkin saya tidak pernah menceritakan secara detail atau mungkin ada di antara mereka yang ingin menjejakkan kaki ke sana. Jadi di entry kali ini saya akan menceritakan secara detail tentang perjalanan saya dari Kaherah sehinggalah saya pulang semula ke situ.


PERJALANAN BERMULA


Saya agak tidak percaya yang saya akan memulakan perjalanan. Maklumlah, pejalanan yang dirancang agak mengejut. Pada asalnya, saya tidak turut serta, namun setelah dipujuk rayu oleh bedok, termakan jugak saya. Setelah siap memindahkan barang yang ingin dibawa dari Shoubra ke Rumah Negeri Sembilan Kaherah (RNSK), barulah saya sedar terdapat pelbagai barang lagi yang belum dibeli seperti makanan ringan dsb. Malah waktu itu matawang pun belum ditukar lagi. Jadi berkejaranlah saya ke sana sini untuk tujuan tersebut.


Bermulalah perjalanan kami yang disertai 4 orang (Saya, Calup, Iylia dan Bedok) dari RNSK ke Stesen Bas Dauli di Abbasiah sekitar jam 10 malam. Kami menaiki teksi dari RNSK. Agak ramai yang mengucapkan selamat jalan kepada kami termasuklah Pegawai Khas Anak-Anak Negeri Sembilan pada ketika itu, Haji Abdul Malek bin Kahar dan juga isteri.


Sampai di sana, kami menunggu bas dengan sabar dan tabah. Sempat juga saya menelefon kawan-kawan yang tidak sempat saya jumpa termasuklah kawan-kawan di Rabaah yang asalnya ingin membungkuskan makanan untuk saya. Apakan daya, masa tidak mengizinkan saya berjumpa mereka.


Setelah bas tiba, kami memulakan perjalanan dari Kaherah menuju Nuweiba’ dengan pelbagai jenis emosi yang bercampur baur. Perjalanan mengambil masa sekitar 9 jam (kalau tak silap) dan kami tiba di Nuweiba’ sekitar jam 8 pagi. Di pertengahan jalan terdapat satu situasi yang melucukan ketika mana terdapat salah seorang di antara kami yang di salah anggap sebagai perempuan dek kerana rambutnya yang panjang.


KAPAL OH KAPAL..!!


Tidak lama setelah ketibaan kami di sana, pelabuhan kapal yang akan membawa kami ke Aqabah, Jordan pun dibuka. Kami pun mula beratur dan oleh kerana barisan yang agak panjang, kami mula mempraktikkan budaya yang dipelajari di Mesir (memotong barisan.. hehe). Tidak sampai 10 minit, kami telah berjaya meloloskan diri ke dalam pelabuhan.


Kemudian, kami menunggu kapal di satu ruang di dalam bangunan. Agak ramai orang di situ kerana penumpang Launch dan Abarah ditempatkan di satu tempat yang sama (kami menaiki Launch yang harganya 70 dolar + 50 geneh). Kami menunggu kapal sehingga 8 jam. Barulah kami tahu betapa sesungguhnya penantian itu satu penyeksaan. Kami duduk, baring dan berjalan untuk menghabiskan masa. Sempat juga kami berbual dengan seorang rakyat Jordan yang telah membelanja kami teh.


Sedang letih menunggu kapal..



(bersambung..)

No comments:

Related Posts with Thumbnails