Followers

Friday, November 20, 2009

Maqam Nabi Hud a.s. (Jaulah Part 6)

Usai menjelajah di Kota Rom, kami mula mengorak langkah menuju ke destinasi yang berikutnya. Kami mula menuju ke puncak sebuah bukit yang dikatakan terletaknya maqam Nabi Hud a.s. Jalan yang agak curam agak menggerunkan ditambah pula dengan laluan yang sempit, memang menyesakkan. Namun, untuk sampai ke tempat tersebut, kami gagahkan diri juga.


Ketibaan kami di sana disambut baik oleh penjaga maqam tersebut. Beliau berkata-kata dengan lemah lembut di samping menceritakan serba sedikit tentang tempat tersebut. Rupa-rupanya maqam yang dimaksudkan bukanlah kubur Nabi Hud, tetapi sebenarnya merupakan tempat bermunajat baginda. Seperti Maqam Ibrahim yang terdapat di Kaabah; bukanlah bermaksud kubur, tetapi tempat berdiri.


Setelah melihat-lihat dan mengambil gambar, kami menunaikan solat Maghrib di situ. Sesudah melaksanakan solat, kami berbual dengan penjaga maqam tersebut beserta ahli keluarganya. Ketika itu saya mendapati yang anaknya pernah memasuki siaran tv Malaysia melalui rancangan Mawi di Bumi Anbia’. Sesudah itu, kami mula bergerak ke ‘Irbid, rumah seorang lagi sahabat kami.


Kemudian, setelah malam semakin larut, kami bergerak pulang ke panginapan kami di Mafraq. Kami perlu berehat awal pada malam itu kerana esok harinya, kami akan memulakan perjalanan ke satu kawasan yang menjadi objektif utama kami; Turki…


Bersambung..


No comments:

Related Posts with Thumbnails