Followers

Wednesday, November 4, 2009

ALHAMDULILLAH.. (Jaulah Part 2)

Tibanya kapal pada petang itu benar-benar memberikan kegembiraan kepada kami. Setelah puas ‘melempeng’ dan kebosanan yang amat sangat, kami amat bersyukur setelah ternyata kapal yang akan membawa kami ke Jordan tiba. Maka dengan semangat yang tinggi, kami bersesak-sesak dengan pelbagai jenis manusia untuk menaiki bas yang membawa kami ke kapal.


Setelah menunjukkan tiket dan cop keluar dari Mesir, kami dibenarkan untuk menaiki kapal. Agak kasihan melihat beberapa pelancong yang tidak mendapatkan cop tersebut yang terpaksa berpatah balik. Setelah kami meletakkan beg di tingkat bawah (cuma di atas lantai), kami naik ke atas untuk mencari tempat yang selesa untuk duduk. Ternyata kapal tersebut agak mewah dan selesa, namun harga sebanyak USD 70 memang tidak berbaloi memandangkan perjalanan mengambil masa kurang 3 jam.


Kami menempah makanan yang terdiri daripada 2 biji burger dan 1 tin coca-cola dengan harga USD 3.50. Setelah menghabiskan makanan, kami mula berjalan-jalan di atas kapal. Akhirnya kami temui satu ‘port’ yang agak menarik untuk ‘melepak’ iaitu di kafe kapal. Terdapat kerusi yang agak selesa dan juga tingkap yang menampakkan panorama indah di luar sana.


Namun keselesaan kami di situ tidak kekal lama kerana kehadiran segerombolan badwi yang agak ramai cukup menyesakkan. Ditambah dengan loghat yang pelik dan perlakuan yang sedikit kasar, kami tiada pilihan melainkan terpaksa berpindah kembali ke depan. Mujurlah pada ketika itu destinasi yang dituju sudah hampir tiba. Tidak sabar rasanya hendak menjejakkan kaki ke tanah semula.


Turun sahaja dari kapal, kami tidak diberikan penerangan yang jelas untuk mendapatkan visa. Agak terkontang-kanting sedikit pada asalnya namun sempat juga kami bertenang dengan mengambil gambar. Kami mencari-cari bas yang akan membawa kami ke tempat mengambil visa. Tidak lama kemudian, barulah bas yang dicari-cari tiba.


(bersambung)


2 comments:

Nothing Special said...

Setelah puas ‘melempeng’ dan kebosanan yang amat sangat


sedap ngat buleh makan lempeng..lempeng nyor kan?

Ahmad Nordinie said...

nyor tu ape?

Related Posts with Thumbnails