Followers

Thursday, November 5, 2009

SUSAHNYA! (Jaulah Part 3)

Ketibaan kami di Aqabah, Jordan setelah matahari terbenam agak menyulitkan kami. Ini kerana Jordan merupakan sebuah Negara yang malamnya ‘mati’ (sedikit @ tiada orang keluar pada waktu malam). Walaupun di Aqabah pada waktu itu masih terang, namun tiada kenderaan yang dapat membawa kami ke Amman. Ini disahkan sendiri oleh polis yang membantu kami mendapatkan visa di Jordan.

Syukurlah polis itu agak baik hati apabila sudi menghubungi rakannya untuk menghantar kami ke Amman. Setelah berbincang, bayaran yang disepakati adalah JD 40. Kami menunggu dengan sabar sehinggalah pemandu tersebut tiba.

Namun, rakyat Jordan yang kusangkakan baik itu tidaklah sebaik mana. Ini terbukti apabila mereka cuba menaikkan harga yang telah dijanjikan daripada JD 40 kepada JD 60. Kalaulah nilai Dinar Jordan itu seperti Pound mesir, mungkin itu tidak menjadi masalah. Tetapi JD 20 = USD 29 = RM 97 = LE 155! Setelah Iylia puas bertengkar dan arab tersebut tetap berdegil, kami memutuskan untuk bermalam di Aqabah sahaja.

Oleh kerana nilai matawang Jordan yang tinggi, kami tidak biasa dengan harga setiap barangan yang dikenakan. Misalnya, harga bilik bagi seorang adalah JD 4 semalam. Sungguh murah rasanya! Padahal jika diconvertkan, memang tak terjangkau dek akal. Kami tidur semalaman di sana setelah makan bekalan yang kami sediakan dari Mesir.

MENUJU AMMAN

Pagi 13 Februari yang cerah dan nyaman membuatkan kami agak terlambat bangun pada pagi itu. Setelah solat dan bersiap, kami menuju ke stesen bas yang terletak betul-betul di hadapan hotel. Bas tersebut seperti van yang panjang yang mana hanya boleh memuatkan sekitar 20 orang pada satu-satu masa.

Setelah penumpang memenuhi bas tersebut, maka perjalanan pun bermula. Dari dalam bas kami dapat melihat Bandar ‘Ilat; satu bandar milik Israel. Dapat dilihat betapa majunya bandar tersebut jika dibandingkan dengan kawasan rakyat Palestin yang serba dha’if.

Setelah melepasi pemeriksaan kastam, bas tersebut meluncur laju ke Karak. Setelah puas pejam celik (tidur), barulah kami tiba di bandar Karak. Bandar yang terletak di puncak bukit ini sungguh mengagumkan kami. Terdapat satu kubu di puncaknya, namun kami tidak berkesempatan untuk melawat kerana kami telah berjanji dengan rakan kami yang menunggu di Amman.

Kami kemudiannya menaiki bas panjang ke Amman. Sekali lagi kami menempuhi jalan yang panjang dan berliku-liku di samping perjalanan yang agak curam. Agak menakutkan apabila bas tersebut memandu dengan agak laju tanpa memikirkan keselamatan penumpang.

Tidak lama sebelum masuknya waktu Asar, kami pun tiba di Amman, ibu negeri Jordan. Sungguh maju bandar ini jika dibandingkan dengan Karak. Setelah menghubungi rakan kami, kami pun mula menunggu ketibaan mereka. Setelah lebih sejam menunggu, barulah mereka tiba dengan sebuah kereta. Mereka ialah Bukhari, Dzarif dan seorang lagi yang hanya saya kenali sebagai “Reng”.

Bersambung..

Nothing Special said...

ada dok gambo Bandar ‘Ilat?memang dekat ker dgn jalan yang dilalui?

Ahmad Nordinie said...

memang tersangat2 dekat.
nak pegi j alan kaki pun boleh