Followers

Saturday, November 7, 2009

DESTINASI PERTAMA (Jaulah part 4)

Setelah menunaikan solat Asar, kami mula bergerak. Saya yang keletihan tidak mengambil peduli ke mana hala tuju kami pada waktu itu. Perjalanan yang berbukit bukau menambahkan lagi keletihan saya. Namun saya mula tertarik tatkala mereka bertanyakan arah kepada seorang Arab, “Wen ettariq ila bahr elmayyit?” (Mana jalan ke Laut Mati?) Barulah saya tahu ke mana hala tuju kami.

Menuju ke Laut Mati ; titik terendah di permukaan bumi iaitu 420 meter di bawah paras laut membuatkan saya begitu teruja. Benarkah laut ini boleh mengapungkan orang? Benarkah kita boleh berbaring di atasnya? Perkara ini bermain-main di fikiran saya sehinggalah kami tiba di tempat itu sekitar jam 6 petang.

Setelah bergambar dan membayar tiket, kami mula mencari tempat duduk untuk menukar pakaian. Setelah siap menukar pakaian, kami mula bergerak ke arah laut. Langit yang sudah mulai gelap ditambah dengan cuaca dingin musim sejuk tidak membantutkan semangat kami. Walaupun airnya dingin bak ais, kami tetap gagahkan diri untuk mandi di situ.

Saya mulai kagum apabila terbukti air itu mengapungkan kami. Mana tidaknya, kaki kami mula meninggalkan dasar laut tersebut apabila air sampai ke paras dada. Sungguh kagum rasanya. Kami mula mencuba bermacam-macam posisi seperti baring, terlentang dan sebagainya. Setelah puas bermandi-manda, kami bergerak pula ke arah Lumpur laut mati yang dikatakan elok untuk kulit. Setelah melumurkan seluruh badan dengan lumpur tersebut, barulah kami membersihkan diri dengan air paip dan menukar semula pakaian.

Perut yang berkeroncong memaksa-maksa kami mencari makanan. Mana tidaknya, kami tidak makan sejak pagi lagi; sejak kami bergerak dari Aqabah. Kami terus bergerak ke Amman untuk makan di situ. Keletihan yang teramat sangat membuatkan saya tidur sepanjang perjalanan.

Setibanya kami di Restoran Kaherah, kami terus menempah makanan. Tempahan dibuat oleh rakan-rakan kami. Maklumlah inilah kali pertama kami makan di Jordan. Bermacam-macam menu pelik yang dapat dilihat di situ termasuklah satu menu yang tidak saya jamah langsung iaitu kepala kambing. Walaupun semua orang menyatakan keenakannya, saya tetap tidak mampu untuk menikmati juadah tersebut.

Setelah selesai makan, kami mula bergerak ke Mafraq kawasan di mana rakan-rakan kami tinggal.


Bersambung..

2 comments:

Nothing Special said...

ada wat alik dok lumpur tu?nak sikit..mafraq. kat hayyu dhubat kan?

Ahmad Nordinie said...

Haha..
xdan la nak bawak balik..
takut berbau lak beg aku
:p

Related Posts with Thumbnails