Followers

Friday, December 25, 2009

Menuju Istanbul (Jaulah Part 10)

Suasana pada malam itu senyap sekali. Hujan yang turun mencurah membuatkan saya tidak senang duduk. Saya mundar-mandir di dalam bangunan itu menunggu matahari terbit. Tiba-tiba handset saya berbunyi menandakan terdapat reminder. Barulah saya sedar yang hari itu adalah 16 Februari yang juga merupakan birthday abang saya. Setelah mengucapkan selamat hari lahir melalui sms, saya kembali mundar-mandir di dalam bangunan itu.

Setelah pertukaran syif polis, kami kembali semula ke tempat permohonan visa dengan harapan pemohonan kami pada kali ini diluluskan. Alhamdulillah, doa kami dimakbulkan. Petugas tersebut terus saja memberi visa tanpa banyak soal. kami menjadi hairan kenapa petugas pada malam yang sebelumnya terlalu serius dan tidak membenarkan kami memasuki Turki.

Tapi kini terdapat satu lagi masalah yang perlu kami hadapi. Bagaimana kami hendak meneruskan perjalanan ke Antakya untuk kembali kepada bas yang akan membawa kami ke Istanbul. Syukurlah urusan kami pada pagi itu dipermudahkan. Terdapat seorang lelaki yang menaiki kereta yang bersetuju untuk membawa kami ke Antakya. Walaupun bayaran yang dikenakan terlalu mahal iaitu USD 20 (RM 70) seorang, namun kami tiada pilihan lain. Kami terpaksa bersetuju untuk mengikuti pemandu itu.

Dalam masa kurang sejam, kami telah tiba ke perhentian bas Antakya dan kami telah bertemu Calup dan Iylia kembali. Rasa bersyukur yang amat sangat. Setelah kami mengambil tiket, kami mula berjalan-jalan di sekitar kawasan tersebut. Di sini kami telah bertemu dengan seorang rakyat Turki yang telah mengajar kami beberapa bahasa Turki. Agak berbelit lidah untuk menyebutnya kerana memang kami tidak biasa dengan bahasa tersebut.

Bas kami tiba pada waktu petang. Memang tidak sabar rasanya untuk menjejakkan kaki ke Istanbul. Setelah melalui masalah pada pagi tersebut, kami sangat-sangat bersyukur yang kami akhirnya dapat juga bersama-sama meneruskan perjalanan ke Istanbul.

Bersambung..

2 comments:

syahir said...

ape khbar dlm bhse turki cane?

Ahmad Nordinie said...

manela aku igt..
da stahun kot aku g sane
yg aku ingat merhaba, giris, cikis, bay, bayan,
yang lain2 xingat kot..
:p

Related Posts with Thumbnails