Followers

Wednesday, March 24, 2010

Hari ini...

Sebenarnya, tak tahu apa yang hendak saya tulis di sini, tetapi memandangkan mata ini perlu berjaga sehingga 11 malam, maka dengan mata yang berat dan badan yang penat, terpaksa juga saya meluangkan masa menulis di sini. Apa yang hendak saya ceritakan agaknya ya?

Perjalanan hari ini bermula seawal jam 3 setengah pagi. Cuaca yang dingin ditambah dengan ketiadaan air panas di dalam sakhonah menggagahkan saya untuk tidak mandi pagi tadi. Hehe. Azan subuh sejam kemudian menguatkan saya untuk berjemaah di surau yang terletak hanya satu tingkat di bawah. Jemaah yang terdiri daripada anak-anak Negeri Sembilan pagi tadi agak memuaskan.

Kebosanan yang melanda memandangkan ramai yang tidur menyebabkan saya tidak sabar menanti sinar mentari. Maklumlah, kelas bermula jam 8 pagi. Jadi, mahu tidak mahu saya perlu bertolak dari Hayy Sabi’ sekurang-kurangnya sejam lebih awal untuk memastikan sampai awal di kelas. Saya sampai ke kelas sekitar jam 7.55 pagi. Agak ramai juga yang hadir pada pagi ini. Nyaris-nyaris saya tidak membaca di hadapan syeikh pada pagi ini.

Kelas tamat jam 9 setengah pagi. Memandangkan waktu yang masih awal, saya memutuskan untuk duduk di Masjid Khazindarah. Walaupun tiada teman namun saya gagahkan diri di samping untuk berehat sebelum berjalan kaki pulang ke rumah. Dalam jam 10.15 saya mula melangkah pulang dan saya sampai ke rumah sekitar 10.45. Lebih kurang setengah jam perjalanan. Mujurlah saya sudah biasa. Kalau tidak, pasti saya pulang dengan menaiki teksi sahaja.

Hari berjalan seperti biasa, namun apa yang meletihkan adalah saya sudah menetapkan untuk tidak tidur siang. Biasanya, mata saya akan kembali lelap selepas Isya’. Namun pada hari ini, terdapat seorang kakak yang dating dari Iskandariah meminta saya menjadi musyrifnya ke ‘Asyir. Maka saya terpaksalah gagahkan diri ini.

Sedar tidak sedar, jam sudah hampir menunjukkan 11 malam. Jadi saya perlu bersiap untuk ke Ramsis. Dia akan tiba sekitar jam 11. Jadi, sekian….

No comments:

Related Posts with Thumbnails