Followers

Tuesday, March 30, 2010

Ya Allah, Kau berikanlahku kekuatan

Masuk hari ini sudah dua hari berturut-turut saya terlewat bangun subuh. Entah kenapa, sedar-sedar imam sudah memberi salam. Terasa agak rugi di situ.

Saya terus bangkit dari katil dan menuju ke bilik air untuk berwudhu' dan bersiap-siap untuk solat. Usai solat, terus saya mengejutkan ahli bait yang lain agar tidak terlepas solat subuh. Mungkin kerana tidur yang agak lewat pada malam sebelumnya atau keletihan. Selepas itu, saya membuat persediaan untuk tasmiq pada hari itu dan menghafal sedikit matan.

Saya keluar dari rumah sekitar jam 7.30 pagi untuk pergi ke kuliah yang bermula jam 8. Saya tiba di Maahad Qiraat jam 7.55. Perhimpunan sedang diadakan dan doa sedang dibaca. Mujurlah pelajar Malaysia tidak diwajibkan untuk berhimpun sekali. Kalau tidak, mungkin setiap hari saya dirotan memandangkan saya tidak pernah sampai sebelum perhimpunan bermula.

Setibanya di kelas saya melihat sudah terdapat 6 orang di dalamnya. Agak ramai juga yang datang awal hari ini. Kebiasaannya saya melihat dalam 2 atau 3 orang yang sampai sebelum saya. Saya mengambil tempat duduk di sebelah kanan memandangkan tempat duduk saya yang biasa sudah diambil oleh orang lain. Tidak lama kemudian, Ibrahim Khalis datang dan duduk di sebelah saya. Memang agak puas saya mentertawakan dia hari ini. Hehe. Oh ya! Hari ini juga merupakan birthday Syafee. Sempat juga saya wish kepadanya di kelas tadi.

Selesai sahaja kelas, saya terus ke masjid untuk tasmiq. Masjid masih gelap. Jadi saya terpaksa duduk di pintu mengharapkan sedikit cahaya untuk membaca al-Quran. Tidak lama selepas itu, makin ramai yang datang. Mujurlah saya datang awal dan tidak perlu menunggu lama untuk tasmiq.

Pada sebelah petangnya pula, terdapat kelas di MAQAZ. Saya agak lewat tiba memandangkan jalan yang agak sesak. Kami bercadang untuk menaiki teksi pada awalnya, namun kerana kami asik direject oleh pakcik-pakcik driver itu, kami gagahkan juga untuk menaiki bas. Syukurlah kelas masih belum habis lagi ketika kami tiba.

Rasanya cukuplah sampai situ. Saya sudah mengantuk dan tidak larat untuk menyambung tulisan ini lagi. Takut juga kalau-kalau terlewat Subuh untuk kali ketiga. Ya Allah, Kau berikanlahku kekuatan....

No comments:

Related Posts with Thumbnails