Followers

Wednesday, March 31, 2010

Jangan tunggu esok

Kehidupan itu hanyalah hari ini, sebab kemarin hanya tinggal impian, sedangkan esok hanyalah fantasi (Kalidasa)

Anak kecil selalu berangan “ketika aku remanja nanti…”

Remaja juga berangan “Ketika aku menjadi dewasa nanti… aku akan kahwin”

Yang dah berkahwinpun berkata “Bila aku dah pencen nanti…”

Yang dah pencen juga berkata “Bila aku dah benar-benar tua nanti…”

Bila sudah tua barulah dia menoleh ke belakang, diapun diserang angin yang sangat dingin. Dia telah kehilangan segala kehidupannya yang telah lalu tanpa menikmatinya walaupun hanya sedikit. Kita baru mahu belajar ketika kesempatan sudah jadi kesempitan. Sepatutnya kehidupan itu mesti dirasakan setiap saat dan setiap detik kehidupan kita sekarang. (Stephen Leacock)

Nabi saw. berpesan suatu yang lebih dari itu semua dengan sabdanya: “ Solatlah kamu seakan-akan solat itu adalah solat yang terakhir”

Orang yang berkeyakinan bahawa kehidupannya saat ini adalah hari terakhirnya, maka dia sentiasa akan memperbaharui taubatnya, akan melakukan amalan yang terbaik, akan lebih taat kepada Rabbnya dan akan sentiasa mengikuti sunnah Rasulnya. (La Tahzan)

No comments:

Related Posts with Thumbnails