Followers

Monday, April 19, 2010

Tanda Baris (Dhobtul Quran)

TANDA-TANDA BERKAITAN BARIS DAN TANWIN



Baris itu terdapat 3 jenis : Atas, bawah dan hadapan.



Baris atas merupakan alif kecil yang diterlentangkan yang ditarik dari kiri ke kanan. Terdapat khilaf pada kedudukannya; ada yang mengatakan ia diletakkan di atas huruf yang berbaris atas dan pendapat inilah yang digunakan, ada juga yang mengatakan ia diletakkan di hadapan huruf tersebut dan ini merupakan pendapat yang dhaif.



Adapun baris atas itu merupakan alif yang dibaringkan adalah supaya tidak terkeliru di antara baris tersebut dan alif, dan ditulis kecil adalah untuk menunjukkan kelebihan yang asal daripada pecahan.



Baris depan merupakan wau kecil dan terdapat perbezaan pendapat pada kedudukannya. Dikatakan baris ini diletakkan di atas huruf yang berbaris hadapan, dan pendapat inilah yang digunakan, ada yang mengatakan diletakkan di hadapan huruf yang berbaris hadapan dan ada yang mengatakan diletakkan pada huruf yang berbaris hadapan dan ini merupakan pendapat yang dha’if.



Adakah kepala wau kecil tadi itu dikekalkan atau tidak? Mazhab Masyariqah mengekalkan kepalanya dan pendapat inilah yang digunapakai manakala Mazhab Magharibah menghazafkannya, maka jadilah ia seperti huruf dal.



Baris bawah merupakan ya yang diterbalikkan. Dan diletakkan di bawah huruf yang berbaris bawah selepas dibuang kepala ya yang terbalik tadi dan juga dua titiknya.



Maka ketiga-tiga baris ini diletakkan pada setiap huruf yang berbaris, sama ada baris itu adalah baris I’rab, Bina’, Baniyyah, Naql ataupun penyelesaian kepada pertemuan dua sukun. Kecuali pada huruf-huruf pembukaan surah, seperti الم، طه، ق dan sebagainya; maka amalan kami ahli Masyariqah adalah dengan tidak meletakkan baris di atasnya, adapun ahli Magharibah membariskannya seperti huruf-huruf yang lain.



Sekiranya sesuatu huruf itu tanwin, ditambahkan ke atas tanda baris satu lagi baris yang sepertinya; ditambahkan di atas fathah itu fathah, kasrah pada kasrah dan dhommah pada dhommah.

1 comment:

Anonymous said...

salam,
terima kasih sbb keluarkan entri macam ni.
seronok dan suka baca sbb tambah pengetahuan.
sekurang2nya tak dapat ke talaki,dapat baca dlm entri blog.
harap dapat tulis banyak2 lagi.
terima kasih.
wslm.
abidSufi =)

Related Posts with Thumbnails